Voor cliënten
Welkom bij Evean
Welkom bij Evean. Wat fijn dat u onze cliënt bent. Hier vindt u alle informatie die voor u van belang is. Klik op het menu aan de linkerkant en u komt rechtstreeks uit bij de informatie die u zoekt. Of scrol op deze pagina naar beneden. Heeft u niet gevonden wat u zocht, neem dan contact op met uw eigen zorgverlener.
Algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden staan de rechten en plichten die van toepassing zijn op alle cliënten. Deze voorwaarden gelden altijd en voor iedereen die cliënt bij ons is. Daarnaast zijn er extra 'modules' waarin aanvullende rechten en plichten staan die betrekking hebben op specifieke zorg die u ontvangt. Bekijk de voorwaarden >
Bereikbaarheid
Als cliënt kunt u op 3 manieren contact met ons opnemen:
- Als er sprake is van spoed of urgentie
- Als u wilt weten hoe laat uw zorgverlener komt
- Als u een afspraak wilt verzetten
In deze brief leest u hoe u dat kunt doen.
Cliënttevredenheid
Wij vinden het belangrijk dat cliënten en hun naasten tevreden zijn en blijven over onze zorg en dienstverlening. Daarom doen wij regelmatig onderzoek naar de manier waarop onze zorg wordt ervaren. Uw mening is belangrijk voor ons!
Lees hier hoe we dat doen. Wilt u meedoen aan zo’n onderzoek, stuurt u dan een email aan klanttevredenheid@evean.nl
Huisregels
In alle huizen en op alle locaties van Evean gelden huisregels. Deze hebben wij opgesteld om een zo prettig mogelijke ervaring te creëren voor alle bewoners, hun naasten en onze medewerkers.
In onze huizen en op onze locaties wonen, werken en recreëren we met elkaar en dat gaat goed omdat we dat met respect voor elkaars situatie doen. In de huisregels staat beschreven hoe we dat doen. Klik hier voor de huisregels.
Rookbeleid
Cliënten, medewerkers en derden hebben recht op een gezonde en veilige omgeving. Roken schaadt de gezondheid en kan hinder en overlast geven. Evean zet gezondheid voorop. Daarom streven wij naar een rookvrije organisatie. Lees hier alles over het rookbeleid van Evean.
Privacy
Als zorgorganisatie verwerken wij persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld nodig om zorg te kunnen leveren, de administratie te verzorgen en salarissen uit te kunnen betalen. Wij gaan zo zorgvuldig mogelijk om met alle persoonsgegevens die daarvoor nodig zijn.
Lees hier hoe wij gegevens gebruiken, verzamelen, vastleggen, opslaan, wijzigen, raadplegen en verstrekken.
Mantelzorg
De mantelzorger neemt belangrijke zorgtaken op zich. Bij Evean ondersteunen en begeleiden wij u als mantelzorger. Daarmee zorgen we er voor dat mantelzorg en professionele zorg goed op elkaar zijn afgestemd. In ons mantelzorgbeleid staat hoe wij dat doen.
Hier leest u alles over mantelzorg en hier vindt u ons mantelzorgbeleid.
Cliëntondersteuner
Regelt u langdurige zorg voor uzelf of voor uw naaste? Dan heeft u misschien vragen. Mogelijk wilt u advies van iemand die het zorgaanbod in uw buurt kent. De cliëntondersteuner kan u hierbij helpen.
Cliëntondersteuning is voor iedereen gratis. U betaalt er ook geen eigen bijdrage voor. Iedereen heeft recht op deze ondersteuning. Zo staat het in de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
De cliëntondersteuner geeft informatie en advies, ondersteunt u en helpt u op weg.
Wilt u meer weten over cliëntondersteuning en hoe het kunt aanvragen, klik dan hier.
Mijn cliëntendossier
Bij Evean heeft elke cliënt een digitaal zorgdossier. Daardoor heeft u altijd alle actuele informatie bij de hand. U kunt ook een familielid of naaste toegang geven tot uw digitale dossier.
Het digitale zorgdossier vindt u op de website www.carenzorgt.nl. Deze website is geheel beveiligd en gratis in gebruik. Hier vindt u ook informatie over de afspraken die u met uw zorgverlener heeft gemaakt en kunt u contact onderhouden met het zorgteam.
Heeft u nog geen inlog gegevens ontvangen hiervoor? Neemt u dan contact op met uw eigen zorgverlener.
Cliëntenraad
Bij Evean staat de cliënt centraal. Daarom hebben al onze verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg een eigen (lokale) cliëntenraad, ook is er een overkoepelende raad. Cliëntenraden komen op voor de belangen van al onze cliënten. Ben hen kunt u uw wensen, behoefte en (on)genoegens kenbaar maken. Lees hier meer over hoe de clientraden werken.
Kwaliteit bij Evean
Klachtenregeling
Elke dag zijn we bezig om u de beste en meest passende zorg te leveren. Hierbij proberen we altijd rekening te houden met uw persoonlijke behoefte en voorkeur. Toch kan het voorkomen dat u ergens ontevreden over bent. Door dit met ons te bespreken kunnen wij actie ondernemen om uw klacht op te lossen. Daarnaast leren wij van uw ervaringen, zodat wij onze zorgverlening kunnen verbeteren.
Hier vindt u informatie en tips over hoe u uw klacht bespreekbaar kunt maken.
Leven in vrijheid
Bij Evean hanteren wij het uitgangspunt dat ieder mens in vrijheid kan leven en eigen keuzes kan maken. Dit vormt de basis van ons zorgaanbod, waarbij we streven naar veilige én vrijwillige zorg voor onze bewoners. Daarom informeren wij u graag over een belangrijke ontwikkeling binnen onze organisatie: de invoering van het opendeurenbeleid, passend binnen het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd).
Wat houdt het opendeurenbeleid in?
Het opendeurenbeleid betekent dat deuren in onze zorglocaties zoveel mogelijk open zijn, zodat bewoners zich vrij kunnen bewegen. Dit beleid sluit aan bij onze visie op vrijheid en autonomie. Alleen wanneer er sprake is van een ernstig risico op een onveilige situatie, kan hiervan worden afgeweken. In dat geval wordt zorgvuldig overwogen of onvrijwillige zorg noodzakelijk is, waarbij altijd volgens de richtlijnen van de Wzd wordt gehandeld.
Waarom dit beleid?
Wij geloven dat vrijheid en veiligheid hand in hand kunnen gaan. Door open deuren te hanteren, stimuleren we eigen regie en behoud van zelfstandigheid van onze bewoners. Tegelijkertijd blijven we alert op signalen van onveiligheid en handelen we waar nodig, in het belang van en met respect voor de rechten van onze bewoners.
Wat betekent dit voor u of uw naaste?
U kunt erop vertrouwen dat als er knelpunten zijn, wij altijd eerst zoeken naar vrijwillige zorgoplossingen. Wanneer onvrijwillige zorg toch nodig blijkt, wordt een zorgvuldig proces doorlopen en wordt dit goed besproken en vastgelegd. Heeft u vragen of twijfels over onvrijwillige zorg? Dan kunt u terecht bij het zorgteam of bij de cliëntenvertrouwenspersoon, die u en uw naaste ondersteunt.
Samen bewaken we de vrijheid
Met de invoering van het opendeurenbeleid zetten we een belangrijke stap in het bieden van zorg die recht doet aan de mens achter de zorgvraag. Wij blijven luisteren, in gesprek gaan en zoeken naar wat voor u belangrijk is.
Cliënt vertrouwenspersoon
Iedere cliënt en zijn of haar vertegenwoordiger die te maken heeft met de Wet zorg en dwang (Wzd), heeft recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon.
Hier leest u hoe wij dit binnen Evean geregeld hebben.
Zorgstem/Stemgever
Stemgever is een landelijke organisatie waarbij onafhankelijke cliëntvertrouwenspersonen zijn aangesloten. Deze cliëntvertrouwenspersonen bieden gratis ondersteuning en behandelen vragen of klachten die te maken hebben met de Wet zorg en dwang (Wzd).
Hier leest u hoe dat werkt.
Wilt u meer weten over Stemgever, klink dan hier.
Nieuws over Evean
Bent u op zoek naar nieuws over Evean? Klik dan hier.